سیر تا پیاز امروز به بازی «کانال سکوت» آخرین محصول شرکت لکسیپ گیمز اختصاص دارد. این محصول فعلاً فقط روی بستر استیم منتشر شده. میتوانید بررسی کامل آن را در بازینگار بخوانید. پیش از صحبت درباره راهنمای کانال سکوت یادآوری میکنیم که این فایل تصویری صرفاً برای راهنمایی معماها تهیه شده و نقش گیمپلی کامل بازی را ایفا نمیکند. در این ویدیو مستقیم به سراغ حل پازلها میرویم و از پرداخت به سایر جزئیات چشمپوشی کردهایم. تماشای این ویدیو را بیشتر به مخاطبینی پیشنهاد میکنیم که در تجربه اثر به مشکل خوردهاند. در غیر این صورت، با تماشای این ویدیو هیچ کدام از جزئیات داستانی یا اچیومنتهای ثانویه را متوجه نخواهید شد.
پیش از شروع بازی سری به قسمت Settings زدهایم تا با تمامی کلیدها آشنا شویم چون گاهی در بازیها پشت یک مشکل یا پازل گیر میکنیم فقط به خاطر اینکه از دامنه کامل قابلیتها و تواناییهای شخصیت بی اطلاع هستیم. پس از تنظیم brightness روی بالاترین حالت (به خاطر اشکالات گرافیکی مثل افکتهای مختلف و نورپردازیهای غیر دقیق اگر بخواهید با درجه روشنایی پایین بازی کنید خیلی چیزها را نخواهید دید!) روی Play New Game کلیک میکنیم. مجدد یادآوری میشود: در این راهنما با تمامی اشیاء تعامل نمیشود و به همین دلیل اچیومنتهای جانبی باز نمیشوند. اگر میخواهید استیم اچیومنت را ۱۰۰ درصد کنید باید با تمامی اشیاء در تمامی صحنهها تعامل کنید.
راهنمای بازی Silence Channel
با وارد شدن به ساختمان ابتدا با هل دادن کمد درب را پیدا و بعد کلیدش را از توی کشو بردارید و وارد شوید. از پلهها پایین رفته و به سمت چپ حرکت کنید تا به درب دیگری برسید که رویاش نوشته «قبل از اینکه خیلی دیر شود بزن به چاک!». کاش سازنده این امکان را برای بازیکن قرار داده بود که همینجا برگردد و از خانه خارج شود و برود پی کارش! درب مشکوک را باز کرده و به سمت تلویزیون حرکت کنید. پس از دیدن موجود وحشتناک باید دوباره به طرف درب سالن برگردید؛ درب بسته میشود و مجبور هستید از پشت تلویزیون روی جعبهها بروید بالا و از داخل کانال کولر راهتان را ادامه دهید. آن طرف کانال کولر دقیقاً همین اتاق و همین مسیری که طی کردهاید قرار دارد. پس راه را ادامه میدهید تا داخل راهرو و بعد از پلههای سمت راست میروید بالا تا از ساختمان خارج شوید. اما زهی خیال باطل! پشت درب چیزی جز یک دیوار آجری نیست و مغموم و سرافکنده برمیگردید پایین. از مقابلتان موجودی ترسناک رد میشود و میرود سمت راست. نکته: در کانال سکوت همیشه به دنبال این موجودات بروید و مسیرشان را دنبال کنید!
سمت راست راهرو دوباره بروید راست و رادیو را برداشته و دکمه روشناش را فشار دهید تا صدای ماندگار فرهاد مهراد در فضا پخش شود. با پخش موسیقی فضا عوض میشود و دربی انتهای راهرو میبینید که با وارد شدن به آن میروید قسمت بعدی. اینجا وارد منزلی شیک و مرتب میشوید. سمت چپ وسط هال یک میز تحریر و یک میز عسلی قرار دارند. روی میز کوچکتر تکه کاغذی مشاهده میکنید که پشتاش کنار نقش یک کلید نوشته Faces and Masks و یک عدد 3 هم دارد؛ این راهنمای پیدا کردن رمز صندوقی است که توی کشوی دراور منتها الیه راست هال قرار دارد. اگر بروید سراغ کتابی که روی میز تحریر باز افتاده (که توی اتاق تاریک هم بود!) میبینید در متن چند بار کلمات Face و Mask تکرار شدهاند. اینها را بشمارید و با اعداد به دست آمده بروید سراغ کشوی دراور و صندوق را بردارید و رمزش را وارد کنید: 354. کلید را از داخلش بردارید و همان درب کناری را باز کنید. رویتان را برگردانید و درب را باز کنید؛ درب چوبی شپلق میافتد روی زمین و شما وارد هزارتو میشوید! یو ها ها ها ها!
بهترین مسیر، همیشه سمت راست
نکته: در کانال سکوت همیشه مسیر سمت راست بهترین راه است! پس با وارد شدن به هزار تو اول بروید راست، بعد چپ، بعد چپ، باز چپ، اینجا خروجی اولی را بیخیال شوید و انتهای راهرو بروید راست، سریع چپ، راست، راست و دوباره راست، خروجی اول را بیخیال شده و بعد از ماشین لباسشویی بروید چپ، انتهای راهرو بروید چپ بعد راست و دوباره راست و سه باره راست؛ با دیدن بشکه زنگ زده مستقیم بروید سمتاش و بچرخید چپ و دوباره چپ و سه باره چپ؛ اگر مسیر را درست آمده باشید اینجا باید انتهای راهرو یکی از موجودات گوگولی را ببینید؛ طبق اصل کانال سکوت بروید دنبالش که میشود آخر راهرو دست راست. تبریک میگوییم! رسیدید به درب اول. بازش کنید و وارد هزارتوی دوم شوید. این یکی کوتاه است: چپ، راست، چپ، راست، چپ، راست، درب! دوباره وارد همان اتاق خواهید شد. از مقابل عروسک زیباروی کلید را برداشته و به هال برگردید و اولین درب سمت راست (پایین پله) را باز کنید. با رد شدن از زیر کمدی که وسط راهرو افتاده سعی کنید برسید به درب بعدی؛ درب بسته میشود و مجبورید برگردید. وارد قسمت بعدی میشوید.
در راهرویی هستید با یک نوشته روی دیوارش. پشت سرتان دری هست در نور قرمز که ما را میبرد به انباری. پس از مشاهده موجودی گوگولی بروید سراغ میز ابزار و کاغذ روی آن را بررسی کنید. روی این برگه سه نکته وجود دارند: پشت کاغذ رمز یک صندوقچه نوشته شده CRY، روی برگه نقشه زیرزمین به ما نشان میدهد یک راه زیرزمینی پشت سرمان هست که الان زیر آب مخفی است، و پایین این نقشه نوشته B42 که لازم است آن را برای باز کردن دربی جلوتر استفاده کنیم. (در ویدیو بنده اول فراموش میکنم این کار را بکنم و برای همین یک دور بیشتر زیر زمین میچرخم. پوزش!) از سر میز بروید سمت چپ و شیرفلکه را ببندید و برگردید. آب بسته شده و گوشه سمت چپ اتاق زیر سطحی سفید راهی ظاهر شده که باید برای ورود به آن با زدن دکمه C بنشینید. آنجا یک چراغ قوه پیدا میکنید که به هیچ دردی نمیخورد اما اگر آن را برندارید صندوقچه عروسک ظاهر نمیشود. پشت سرتان عروسکی است که صندوقچهای دارد. رمز آن همان CRY است. کلید را از داخلش بردارید و برگردید به جایی که شیر فلکه بود و در آهنی کنارش را باز کنید.
از نردبان بروید بالا. مقابلتان درب آهنی دیگری است که با اینکه رمزش را میدانیم اما الان باز نمیشود. راهرویی در طرف راست هست. به انتهای آن رفته و پس از بازکردن جعبه فیوز برق را وصل/قطع کنید تا به جای دیگری منتقل شوید. پشت سرتان یکی از آن موجودات گوگولی حرکت میکند. دنبالش کنید. وارد سالنی میشوید که انتهایش یک تلویزیون روشن است؛ بروید سمت آن (این جا در ویدیو شاهد یک باگ خیلی اسمی خواهید بود!). کنار تلویزیون اتاقی است که در آن فیوزی است که ما را به زیرزمین بر میگرداند. بروید سراغ درب فلزی و رمزش را وارد کنید: 8442 (روی کاغذ نوشته بود B42 و روی جعبه فیوز نوشته بود A84). از پلهها بروید بالا. وارد قسمت بعد میشوید.
ادامه مسیر…
از یک زیرزمین دیگر سردرمیآوریم. پلهها را پیدا کنید و بروید بالا. با وارد شدن به خانه باید کشوها و میزها را بگردید تا دو تکه کاغذ پیدا شوند. این لا به لا تعدادی هم باتری برای آن چراغ قوه بیاستفاده پیدا خواهید کرد. با پیدا کردن کاغذها دکمه Tab را بزنید و داخل Inventory آنها را باهم Combine کنید (روی یکی چپ کلیک کرده و گزینه Combine را انتخاب و روی دیگری کلیک کنید). سپس با انتخاب گزینه Examine نگاهی به آن بیاندازید. روی کاغذ چهار علامت داریم که مقابل دو تا چراغ روشن و مقابل دوتا چراغ خاموش کشیده. به همین ترتیب بروید سراغ چراغهای مربوطه در خانه و آنها را بر اساس الگوی کاغذ خاموش یا روشن کنید. چراغ اول چتر است که طبقه سوم قرار گرفته و باید خاموش باشد. دومی کنار تابلوی مرد چپقی در طبقه اول است که باید روشن باشد. سومی زیرزمین همان جایی است که وارد شدیم و علامت موسیقی دارد و باید روشن باشد. چراغ آخر کنار شومینه است و باید خاموش شود.
اگر به همین ترتیب و الگو چراغها را دست کاری کنید دربی در آشپزخانه کنار یخچال باز میشود. با داخل شدن به آن باید یک دور ۳۶۰ درجه بزنید تا قاب عکس به پنجره تبدیل شود. وظیفه شما رسیدن به آخرین پنجره است (امیدواریم بازیتان از ما بهتر باشد و نیمی از زمان تجربه اثر را گیر پریدن از روی این میزها نباشید!). انتهای این مسیر به کانالی میرسد که به راهرویی ختم میشود که طبق معمول بهترین راه در آن به سمت راست است. در این راهرو اینقدر بروید تا پرت شوید پایین! وارد قسمت بعد میشوید.
ابتدا به جان کندن خودتان را برسانید به درب. پشت درب سالنی است با سه خروجی. اگر مستقیم بروید به اتاقی با چندین درب میرسید که انتهایش یک درب رمزدار قرار دارد. بالای پنل رمزگذاری نوشته ABC. در مسیر برگشت به سالن اول جعبهای چوبی سمت راست قرار دارد؛ آن را برداشته و ببریدش داخل اتاق سمت چپ (سمت چپ اگر از سالن ۲ به ۱ وارد شوید!). در اتاق سمت راست هم یک جعبه قرار دارد که پشت آن روی دیوار فرمولی نوشته شده. همچنین یک فیوز هم روی دیوارش هست که برای وصل شدن برق و فعال شدن پنل رمزگذاری باید استفاده شود. با برداشتن جعبه دومی آن را ببرید کنار جعبه اولی در اتاق دیگر و به ترتیبی که در ویدیو میبینید آنها را طوری بچینید که بتوانید وارد کانال کولر شوید. انتهای کانال کولر میرسد به اتاقی که روی دیوارش نوشته A24. در نظر داشته باشید که بدون طی این مسیر رمز درب کار نخواهد کرد. (یک نفر هم در آن اتاق در حال استراحت است!). برگردید و با استفاده از فرمول روی دیوار اعداد را محاسبه کنید. رمز نهایی میشود: 24860. با وارد کردن آن روی دکمه «ثبت» پنل کلیل کنید تا درب باز شود. داخل اتاق یک عروسک زیبا نشسته. چرخی در اتاق زده و برگردید به مسیر قبلی که حالا تغییر شکل داده و به دربی ختم میشود که شما را وارد قسمت بعدی خواهد کرد.
معمای چراغها
داخل وان حمام هستید! بلند شوید، از آن خارج شده، و با عبور از درب حمام خودتان را مجدد در همان خانه قبلی پیدا کنید. اینجا دوباره قرار است همان پازل چراغها را انجام دهیم با یک تغییر بسیار کوچک. ابتدا بروید طبقه سوم و داخل اتاق اول را دید بزنید. سپس بروید روی درب اتاق آخر را ببینید. کاغذی رویش چسبانده شده که به ترتیب علامت چراغها را کشیده و مقابلاش علامت سوال گذاشته. به ترتیبی که رویاش نوشته چراغها را روشن کنید. با روشن شدن هر لامپ صدای چند ضرب شنیده میشود که باید عدد آن را به خاطر بسپارید (یا بنویسید). چراغ لامپ ۴تا، چراغ چپق ۳تا، چراغ موسیقی ۲تا، و چراغ شومینه ۶تا. حالا مجدد بروید طبقه سوم و درب اتاق آخر را باز کنید و جعبه روی تخت را بردارید و این اعداد را به عنوان رمز رویش وارد کنید. داخل آن یک نوار ویدیو هست؛ آن را برداشته و برگردید طبقه پایین. وارد قسمت بعد میشوید.
دوباره هزارتو داریم و طبق سنت کانال سکوت بهترین راه راه راست است. پس به این ترتیب حرکت کنید تا رستگار شوید: مستقیم، راست، راست، چپ، چپ، مستقیم، چپ. اگر مسیر را درست آمده باشید میرسید به میزی که پشت آن پرتگاهی است که باید خودتان را از آن پایین بیاندازید! وارد قسمت بعد میشوید که جایی نیست جز اتاق داخل آشپزخانه. از هال رد شده و درب کنار تابلوی پیرمردی چپقی را وارد شوید. وارد قسمت آخر میشوید. از راهرو عبور کنید و بچرخید راست و مستقیم بروید تا وارد درب شوید. دوباره سر از همین راهرو در میآورید با این تفاوت که اینبار روی تلویزیون اشکالی نقش شدهاند. اینها راهنمای پیدا کردن ترتیب وارد شدن به اتاقها هستند. به سمت درب سمت چپ حرکت کنید تا صدای زنگ در به گوش برسد. برگردید و پایین دربی که روبروی تلویزیون قرار دارد مشغول روزنامه خواندن شوید! پشت روزنامه جدولی متشکل از حروف الفبای انگلیسی قرار دارد. با تطبیق الگویی که در تلویزیون دیدید با این حروف میتوانید کلمه PAST را رمزگشایی کنید. حالا وظیفه شما این است که به همین ترتیب وارد دربهای موجود در دو طرف راهرو شوید؛ از دربی که نوشته P شروع و با دربی که نوشته T تمام کنید. پس از این باید دوباره بروید درب انتهای راهرو را باز کنید تا برای بار سوم به همین مکان هدایت شوید.
این دفعه یک دستگاه پخش ویدیو کنار تلویزیون قرار گرفته که باید با آن نوار VHS را تماشا کنید. لازم است تا انتهای پخش صبر کنید وگرنه درب باز نمیشود. فیلمتان را که دیدید (!) و تمام شد بروید سمت درب انتهای سالن و برای آخرین بار بازش کنید. در راهرویی قرار میگیرید که انتهایش شبح دو موجود گوگولی قرار دارد. با سرعت به سمت آنها بروید تا هرچه سریعتر بازی تمام شود! اما نمیشود! شما برمیگردید به جایی که اولین بار از طریق آن به این دنیا وارد شدید. در حقیقت جان مارتین از طریق «کانال سکوت» که روی تلویزیون در حال پخش بود وارد این عالم عجیب شده بود و حالا با دانستن حقایق میتواند به دنیای عادی باز گردد. پس برگردید به راهرو و بروید سمت دربی که پشتش قفسه بود و از این مکان نفرین شده خارج شوید. بازی به انتها میرسد و میتوانید پس از گوش دادن به انتهای داستان از تماشای Credits لذت ببرید! بعد از Credits هم یک میانپرده نهایی منتظر شماست.
دانلود بازی کانال سکوت
برای درخواست سیر تا پیازهای بازیهای ایرانی از شبکههای اجتماعی بازینگار یا بخش کامنت سایت درخواست خودتان را ثبت کنید.